پیشنهاداتی برای دستیابی به ایده استارت آپی بهینه

پیدا کردن ایده‌های استارت‌آپی کار ظریفی است،  به همین دلیل است که اکثر افرادی که تلاش می‌کنند ایده استارت آپی پیدا کنند، شکست می‌خورند. صرفاً تلاش برای فکر کردن به ایده‌های استارت‌آپی خوب جواب نمی‌دهد. اگر این کار را انجام دهید، ایده‌های بدی به دست می‌آورید که به طرز خطرناکی باورپذیر به نظر می‌رسند. در این مقاله قصد داریم در ذهن خواننده چراغهایی برای آگاهانه طی کردن مسیر پیدا کردن ایده روشن کنیم.
به یاد داشته باشید که بهترین ایده‌های استارت‌آپی معمولاً سه ویژگی مشترک دارند: چیزی هستند که بنیان‌گذاران خودشان به آن نیاز دارند، چیزی هستند که خودشان می‌توانند آن را بسازند، و چیزی هستند که تعداد کمی از افراد متوجه ارزش انجام دادن آن هستند. با توجه به این ویژگی ها:

به دنبال مشکلات ،به ویژه مشکلات خودتان بگردید

به دنبال مشکلات بگردید، ترجیحاً مشکلاتی که خودتان با آنها مواجه هستید. این کار تضمین می‌کند که مشکل واقعاً وجود دارد. شما باید فقط روی مشکلاتی کار کنید که وجود دارند. رایج‌ترین اشتباهی که استارت‌آپ‌ها مرتکب می‌شوند، این است که مشکلاتی را حل می‌کنند که هیچ‌کس ندارد. چرا بسیاری از بنیان‌گذاران چیزهایی می‌سازند که هیچ‌کس نمی‌خواهد؟ چون آنها کار را با تلاش برای فکر کردن به ایده‌های استارت‌آپی شروع می‌کنند.

نیاز های برآورده نشده‌ی دیگران  را بشناسید

بهترین چیز بعد از یک نیاز برآورده نشده‌ی خودتان، یک نیاز برآورده نشده‌ی شخص دیگر است. سعی کنید با هر کسی که می‌توانید در مورد شکاف‌هایی که در دنیا پیدا می‌کنند،  صحبت کنید. چه چیزی گم شده است؟ دوست دارند چه کاری انجام دهند که نمی‌توانند؟ چه چیزی خسته‌کننده یا آزاردهنده است، به ویژه در کارشان؟ اجازه دهید مکالمه کلی شود؛ زیاد تلاش نکنید که ایده‌های استارت‌آپی پیدا کنید. شما فقط به دنبال چیزی هستید که در ذهنتان جرقه‌ای  بزند.

به دنبال چیزی باشیدکه تعداد کمی از مردم به میزان زیادی به آن نیاز دارند

شما باید در یک بعد سازش کنید: یا می‌توانید چیزی بسازید که تعداد زیادی از مردم به میزان کمی به آن نیاز دارند، یا چیزی که تعداد کمی از مردم به میزان زیادی به آن نیاز دارند. گزینه دوم را انتخاب کنید. نه همه ایده‌های این نوع، ایده‌های خوب استارت‌آپی هستند، اما تقریباً همه ایده‌های خوب استارت‌آپی از این نوع هستند.

به دنبال چیزهایی باشید که به نظر می‌رسند گم شده‌اند

اگر خوب به اطراف خود دقت کنید، چیزهایی وجود خواهند داشت که به وضوح گم شده‌اند. چیزی که واضح نخواهد بود این است که آنها ایده‌های استارت‌آپی هستند. بنابراین ، فیلتر “چه چیزی گم شده؟” را روشن کنید، وتمام فیلترهای دیگر، به ویژه “آیا این می‌تواند یک شرکت بزرگ باشد؟” را خاموش کنید. زمان زیادی برای اعمال این آزمون بعداً وجود دارد. اما اگر در ابتدا به آن فکر کنید، نه تنها ممکن است بسیاری از ایده‌های خوب را حذف کند، بلکه باعث می‌شود روی ایده‌های بد نیز تمرکز کنید.

شروع به زیر سوال بردن چیزها کنید

مقداری از کارایی پذیرش وضع موجود را فدا کنید و شروع به زیر سوال بردن چیزها کنید. چرا صندوق ورودی شما پر است؟ چون ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنید یا چون خارج کردن ایمیل از صندوق ورودی دشوار است؟ چرا این همه ایمیل دریافت می‌کنید؟ مردم با ارسال ایمیل به شما سعی در حل چه مشکلاتی دارند؟ آیا راه‌های بهتری برای حل آنها وجود دارد؟ و چرا خارج کردن ایمیل‌ها از صندوق ورودی دشوار است؟ چرا ایمیل‌ها را بعد از خواندن نگه می‌دارید؟ آیا صندوق ورودی ابزار بهینه‌ای برای این کار است؟

به خودتان کمی زمان بدهید

شما کنترل زیادی روی سرعتی که ذهن خود را به یک ذهن آماده تبدیل می‌کنید دارید، اما کنترل شما روی محرک‌هایی که هنگام برخورد با آن، جرقه‌ی ایده‌ها زده می شود، کمتر است. پس به خودتان زمان بدهید و انتظار  امداد غیبی  در زمان کوتاه نداشته باشید

بهترین راه برای یادگیری کارآفرینی، انجام آن است

فکر نکنید که مجبورید چیزهایی را بسازید که به استارت‌آپ تبدیل ‌شوند. این بهینه‌سازی زودهنگام است. در آینده زندگی کنید و آنچه به نظر جالب می‌رسد را بسازید. ترجیحا با افراد دیگری که سعی در انجام همین کار دارند همکار شوید. برخورد حوزه‌ها منبع بسیار پرباری برای ایده‌هاست.

مراقب تحقیق باشید

هرچه پروژه‌ای بیشتر به عنوان تحقیق حساب شود، احتمال اینکه چیزی باشد که بتوان آن را به یک استارت‌آپ تبدیل کرد، کمتر است. چرا که زیرمجموعه ایده‌هایی که به عنوان تحقیق حساب می‌شوند آنقدر ظریف و تخصصی است که بعید است پروژه‌ای که آن محدودیت را برآورده می‌کند، حل مشکلات کاربران را نیز برآورده کند.

نگرانی از اینکه دیر شده است یکی از نشانه‌های یک ایده خوب است

از آنجا که یک ایده خوب باید واضح به نظر برسد، وقتی یکی از آنها را دارید، تمایل دارید احساس کنید که دیر کرده‌اید. اجازه ندهید این موضوع شما را منصرف کند. ده دقیقه جستجو در وب معمولاً این سوال را حل می‌کند. حتی اگر کسی دیگر را در حال کار بر روی همان چیز پیدا کنید، احتمالاً خیلی دیر نیست.

یک ایده خوب با رقیب بهتر از یک ایده بد بدون رقیب است.

موفقیت شما بسیار بیشتر از رقبایتان به شما بستگی دارد. اینکه استارت‌آپ‌ها توسط رقبا از بین بروند، بسیار نادر است. بنابراین، مگر اینکه رقیبی پیدا کنید که مانع از انتخاب شما توسط کاربران شود، ایده را دور نیندازید.

نگران ورود به یک “بازار شلوغ” نباشید

یک بازار شلوغ در واقع نشانه خوبی است، زیرا به این معناست که هم تقاضا وجود دارد و هم هیچ یک از راه‌حل‌های موجود به اندازه کافی خوب نیستند. یک استارت‌آپ نمی‌تواند امیدوار باشد که وارد بازاری شود که به وضوح بزرگ است و در عین حال در آن هیچ رقیبی ندارد.

به دنبال شرکتها و صنایعی باشید که در حال مرگ یا سزاوار مرگ هستند

سعی کنید تصور کنید که چه نوع شرکتی از نابودی شرکتهای در حال مرگسود می‌برد. به عنوان مثال، روزنامه‌نگاری در حال حاضر در سقوط آزاد است. اما همچنان ممکن است از چیزی شبیه به روزنامه‌نگاری پول به دست آید. چه نوع شرکتی ممکن است باعث شود مردم در آینده بگویند “این جایگزین روزنامه‌نگاری شد” ؟